Mit finanzieller Unterstützung von: Jubiläumsfonds der Oesterreichischen Nationalbank
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
The project addresses the trade-environment nexus from 3 different angles: the impact of environmental commitments in modern
preferential trade agreements on overall trade, on the composition of trade flows as well as on welfare; their impact on CO2
emission levels embodied in traded goods, and the trade-related consequences from internalising environmental costs of international
transport. It adds to a still scant empirical literature on these issues and presents new empirical findings based on new
methodological approaches. The analysis accounts for the heterogeneity of environmental commitments in preferential trade
agreements by introducing a new categorisation of environmental provisions that explicitly focuses on the legal enforceability
of such measures. Our work on transport externalities, for the first time, links work on the quantification of external costs
of transport to international trade and allows to quantify the real income effects from internalising the costs of CO2 emissions
in international trade activities. The methodology combines structural gravity estimation of trade elasticities with a general
equilibrium trade model.
Mit finanzieller Unterstützung von: Jubiläumsfonds der Oesterreichischen Nationalbank
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Climate change is one of today's grand challenges. The EU has committed itself to ambitious emission reduction targets: for
2020 and 2030, the EU aims at reducing its greenhouse gas emissions compared to 1990 by 20 percent and 40 percent, respectively,
for 2050 an emission reduction by at least 80 percent is strived for. For large emitters in industry and energy generation
the EU has established the European Emission Trading System (EU ETS) in 2005 defining an EU-wide reduction target. Emissions
from other sources, most notably from the household and transport sectors, are instead regulated at EU member countries level
and should be reduced by 30 percent by 2030, with differentiated reduction targets for the individual EU member countries.
To achieve the emission reduction targets in the Non-ETS sectors the issue of carbon pricing has recently gained in momentum
in the political discussion at EU as well as at EU member countries level. The project SoMBI focuses on two research questions:
What are the effects of an EU-wide carbon price for the Non-ETS sectors that allows achieving the 30 percent reduction target
in different EU member countries? What are the effects of different revenue recycling options in the EU member countries?
To answer these questions, we perform a model-based analysis with the new ADAGIO-DYNK model. The CO2 price necessary
to achieve the 30 percent EU-wide reduction target for the Non-ETS sectors is estimated. Also, detailed results for two case
study countries are discussed. The countries (Austria and Poland) differ considerably in terms of the structure of their energy
systems and economies. First, we focus on the macroeconomic, emission and distributional impacts of the tax. Then, the effects
of different revenue recycling options are assessed and policy recommendations for the introduction of a carbon tax are developed.
Projektleitung: Ina Meyer Projektmitarbeit: Franz Sinabell, Christian Garaus, Christian Garaus, Henry Jäger, Hannes Leo (Universität für Bodenkultur Wien, Institut für Marketing und Innovation)
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Community Based Innovation Systems GmbH – Universität für Bodenkultur Wien
Mit finanzieller Unterstützung von: Jubiläumsfonds der Oesterreichischen Nationalbank
Die Lebensmittelwertschöpfungskette ist das Rückgrat der Gesellschaft, aber weit davon entfernt, mit den Pariser Klimazielen
oder dem Green Deal der Europäischen Kommission übereinzustimmen. Etwa ein Drittel der Treibhausgasemissionen gehen weltweit
auf sie zurück. Etwa die Hälfte davon ist auf die Fleischproduktion zurückzuführen, die etwa 80% der landwirtschaftlichen
Nutzfläche für die Futtermittelproduktion beansprucht. Der hohe Flächenverbrauch geht mit dem Verlust der biologischen Vielfalt
und der Zerstörung natürlicher Lebensräume einher. Der nicht nachhaltige Fußabdruck der Fleischproduktion kann entweder durch
politische Entscheidungsträger:innen, die die Landwirtschaft mit der Klimapolitik in Einklang bringen, oder durch Verbraucher:innen,
die aus Gründen des Klimas, der Gesundheit oder des Tierschutzes vor Fleischprodukten zurückschrecken, oder durch Innovatoren
oder etablierte Unternehmen, die neue Technologien einsetzen, um Fleischprodukte zu ersetzen, indem sie das gleiche sinnliche
Erlebnis zu niedrigeren Kosten und in besserer Qualität anbieten, durchbrochen werden. Dieses Projekt untersucht die potenziell
störenden Auswirkungen von Regulierungsbehörden, etablierten Unternehmen, Verbraucher:innen oder Start-ups (RISC) und erstellt
Diffusionskurven für Fleischalternativen auf der Grundlage eingehender Analysen dieser potenziellen Störfaktoren. Die Diffusionsszenarien
werden verwendet, um die Auswirkungen der wahrscheinlichsten Szenarien auf die Lebensmittelwertschöpfungskette in Bezug auf
Produktion, Wertschöpfung, Beschäftigung und Treibhausgasemissionen mit einem regionalen Schwerpunkt auf Österreich zu bewerten.
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Universität für Bodenkultur Wien – e-think – Zentrum für Energiewirtschaft und Umwelt – Technische Universität Wien
The Austrian government strives for achieving greenhouse gas neutrality in the transport and the buildings sector by 2040.
Achieving a complete decarbonisation within such a short time period will be challenging for both sectors: in the transport
sector the trend of rising emissions must be reversed; in the building sector the building stock must be thermally improved
and heating systems must completely shift towards renewable energy sources. The introduction of policy instruments to decarbonise
the housing and mobility sectors will entail different effects for different household groups depending on several (socio-economic)
aspects. The (presumed) regressivity of policy instruments (most notably fiscal measures) in these areas very often impedes
an evidence-based discussion on the political level and is used as an argument against the implementation of respective measures.
By linking a macroeconomic model with a vehicle choice model, a transport demand model and a building stock model, in TransFair-AT
we will analyse policy scenarios achieving a full decarbonisation of housing and mobility in Austria by 2040. We will assess
the emission impacts as well as the macroeconomic and distributional effects of policy sets on different household types and
develop measures to compensate vulnerable groups ensuring that the disposable income of disadvantaged household groups is
not reduced.
Projektleitung: Franz Sinabell Projektmitarbeit: Hermine Mitter, Franz Fensl (INWE-BOKU)
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Das Projekt soll dazu beitragen, die Nicht-CO2-Treibhausgasemissionen auf Betriebsebene zu ermitteln und Emissionsminderungspotenziale
in der Landwirtschaft zu identifizieren. Die Ziele des Projekts sind die Entwicklung eines Protokolls zur Erstellung eines
digitalen Monitoringsystems (DMS) von Nicht-CO2-Treibhausgasemissionen für landwirtschaftliche Betriebe; die Entwicklung und
der Test eines Prototyp DMS; die Identifikation kosteneffektiver Klimaschutzmaßnahmen für landwirtschaftliche Betriebe und
die Entwicklung eines Kommunikationskonzepts für ein digitales Dashboard zur Darstellung und Evaluierung von Kennzahlen zu
Nicht-CO2-Treibhausgasemissionen für landwirtschaftliche Betriebe.
Mit finanzieller Unterstützung von: Jubiläumsfonds der Oesterreichischen Nationalbank
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Medizinische Universität Wien
The multifunctional concept of green infrastructure is important for integrative urban development approaches in smart cities.
The establishment of an urban green infrastructure can increase public health in a cost-efficient way by enhancing ecological
quality. The criteria of the functionality of green infrastructure yet differs depending on social group and type of stakeholder
but this has hardly been investigated to date. The project analyses how collective imaginations of green infrastructure are
socially specific and assesses their ecosystem services including health impacts. In doing this, the project pursues three
goals: (1) to acknowledge social differences in the imagination of urban futures, (2) to develop a holistic understanding
of green infrastructure in urban planning, (3) to contribute to desirable, sustainable urban futures in the sense of the Sustainable
Development Goals (SDG) by developing inclusive green infrastructure scenarios using innovative participatory methods. A case
study Vienna will be conducted. The project is managed by the Regional Centre of Expertise Graz-Styria (University of Graz)
and carried out in cooperation with the Center for Public Health (Medical University of Vienna).
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Analyse, Beratung und interdisziplinäre Forschung
In diesem Forschungsvorhaben wird ein Ansatz zur Identifikation von Green Jobs auf Basis von Tätigkeitsinhalten vorgeschlagen,
der den Wandel erstmals für Österreich sichtbar macht.
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Universität für Bodenkultur Wien
Auftraggeber: Klima- und Energiefonds
To achieve climate neutrality in Austria the circular economy is of key importance, but synergies and trade-offs between decarbonisation
and circular economy are poorly understood. CEDC implements scenarios into two linked models. The biophysical CE model traces
all material flows from inputs to outputs. The macroeconomic model also incorporates rebound-effects. Thus, scenarios on recycling,
life times, sharing, reuse and repair, infrastructure, etc. can be prudently assessed in terms of emissions, waste, resources,
employment and value-added to reveal rewarding strategies.
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung
Auftraggeber: Erneuerbare Energie Österreich
Die Erreichung der Klimaziele stellt eine der größten längerfristigen Herausforderungen für Österreich dar. Ein wichtiger
klimapolitischer Hebel sind die öffentlichen Finanzen, unter anderem der derzeit zwischen Bund und Ländern sowie Gemeinden
neu zu verhandelnde Finanzausgleich. Die Kurzstudie identifiziert und diskutiert Ansatzpunkte für eine Ökologisierung des
Finanzausgleichs. Dabei werden Überlegungen grundsätzlicher konzeptionell-theoretischer Natur angestellt, die als Basis für
die Entwicklung konkreter Maßnahmen und Instrumente dienen sollen.
Studie von: Österreichisches Institut für Wirtschaftsforschung – Montanuniversität Leoben – Technische Universität Graz
Ziel des Projektes ist die umfassende Erarbeitung und Bewertung von Ausbauszenarien für die Energieinfrastruktur in den Bereichen
Strom, Gas und Wärme, um bis zum Jahr 2040 ein nachhaltiges, klimaneutrales Wirtschafts- und Energiesystem in Österreich zu
ermöglichen. In "InfraTrans2040" werden die Modelle ATLANTIS, HyFlow und ASCANIO gekoppelt, um drei unterschiedliche Szenarien
(Import- bzw. Export-Orientierung, Sektorkopplung und Energieeffizienz) zu analysieren und daraus Infrastruktur-Ausbaupläne
abzuleiten. Mittels einer Multikriterienanalyse werden technische, techno-ökonomische, makroökonomische und ökologische Aspekte
systematisch miteinander verglichen und Interdependenzen aufgezeigt. Die im Zuge des Projektes erarbeitete GIS-basierte und
web-taugliche Landkarte (z. B. für Energieinfrastrukturen, Potentiale erneuerbarer Energien, lokale Energiebedarfe) gewährleistet
die Übersichtlichkeit der komplexen Zusammenhänge. Durch die intensive Einbindung einer breiten Gruppe von Stakeholdern in
fünf spezialisierten Workshops wird sichergestellt, dass Vorstellungen und Expertise der Stakeholder in das Projekt einfließen
können und ihre Anforderungen entsprechend berücksichtigt werden.