Trotz der merklichen Abkühlung der Konjunktur im österreichischen Außenhandel und der Sachgüterproduktion verbesserte sich
die österreichische Lohnstückkostenposition in der Herstellung von Waren gegenüber dem gewichteten Durchschnitt der Handelspartner.
Diese Entwicklung wurde durch die Lohnstückkostendynamik in Deutschland mitbestimmt, wo die Produktivität 2019 deutlich zurückging.
Die Wechselkursentwicklung des Euro trug zur Verbesserung der österreichischen Lohnstückkostenposition gegenüber dem Durchschnitt
der Nicht-Euro-Handelspartner bei.
Der Beitrag skizziert Handlungsoptionen zur Stärkung der österreichischen Exportindustrie während der COVID-19-Pandemie. Die
derzeitige Wirtschaftskrise zeigt Auswirkungen ungekannten Ausmaßes, die auch den Außenhandel erfassen und die ungünstige
Entwicklung der österreichischen Exportwirtschaft infolge der Finanzmarkt- und Wirtschaftskrise 2008/09 beschleunigen und
vertiefen dürften. Umfangreiche geld- und fiskalpolitische Maßnahmen tragen während der COVID-19-Pandemie zur Stabilisierung
der Unternehmen bei, dennoch sind strukturpolitische Maßnahmen zur Exportdiversifikation und Steigerung der Resilienz notwendig.
Das bedeutet eine intelligente Verschränkung von Technologiepolitik und Exportförderung mit dem Ziel der technologischen und
geographischen Diversifikation des Exportportfolios. Wirtschaftspolitische Ansatzpunkte sind eine strategischen Standortpolitik,
die Stärkung der Kompetenzbasis, die Förderung der Resilienz der Exportwirtschaft oder die Nutzung des Dienstleistungshandels
in der Sachgütererzeugung.
We test whether intellectual property rights (IPRs) foster or hinder innovation by estimating IV structural equations for
a large sample of Swiss firms. We find that better appropriability conditions at the industry level raise the number of competitors.
However, conditional on the given industry structure, individual firms face fewer competitors, if they actually use IPRs.
The further impact of fewer competitors is to raise R&D, when initial competition is strong, but to reduce it, when initial
competition is weak ("inverted U").
One element of the proposed European Green Deal is a border carbon adjustment mechanism. The introduction of a BCA would allow
the EU to phase out current carbon leakage provisions of the ETS and to auction off all emission allowances, thus rendering
the ETS a more effective unilateral tool to price and reduce carbon emissions. In theory a BCA would be a perfect instrument
to ensure a level playing field for domestic and foreign producers, thus avoiding potential carbon leakage. Until now, however,
the legal and administrative issues of implementation have been deemed too huge to overcome. We derive a WTO-compatible (full)
border tax adjustment (BTA) design that could be implemented in the near future, and we estimate potential EU BCA and BTA
revenues using a dynamic new Keynesian (DYNK) model. The BTA design of our choice would generate substantial and stable revenues
that could be used as innovative sustainability-oriented own resource to finance the EU budget. We find that estimated revenues
would suffice to finance between 5 and 7 percent of the EU's expenditure in the coming Multiannual Financial Framework period
2021-2027 and up to 16 percent in the year 2050. This new revenue source would allow member states to reduce their current
contributions to the EU budget accordingly and would thus create space to cut other more distortionary taxes at the national
level, enabling an EU-wide supranational sustainability-enhancing tax shift. Thus, a BTA could contribute to tackle both environmental
and fiscal challenges currently facing the EU.
We estimate the causal impact of restructuring aid granted by the European Commission between 2003 and 2012 on the survival
and financial viability of aided firms. Using a comprehensive data set we find that restructuring aid increases a firm's average
survival time by 8 to 15 years and decreases the hazard rate by 58 to 68 percent, depending on the definition of firm survival.
Further analysis finds strong support that, in the longer run, aid receiving firms have a significantly higher probability
to improve their financial viability than the counterfactual group.
Review of International Economics, 2019, (27), S.155-183
Using a panel data set of Austrian service exporting firms this paper examines the determinants of service exports at the
firm- and destination country level. We implement a random effects Heckman sample selection firm‐level gravity model as well
as a fixed effects Poisson model. Expected firm‐level service exports are decomposed into the intensive and extensive margins
of adjustment as a response to counterfactual changes. We find market demand to be a key determinant. Results also suggest
high service export potentials due to regulatory reform in partner countries within the EU. Adjustments at the extensive margin
only play a marginal role. Increases in firm size as well as changes in distance related costs are most effective in developing
new export relationships in services.
The effect of price-cost competitiveness on national exports and imports, and hence on the current account, is especially
important for open economies, in particular for small open economies. In Europe the issue of short-term price-cost competitiveness
gained specific prominence after the onset of the global crisis in 2008, although large external imbalances had been identified
even before 2008. Across the Euro system, various (harmonised) indicators are used to monitor and assess national short-term
price-cost competitiveness performance. In Austria, these indicators are compiled by the OeNB in cooperation with WIFO. National
competitiveness indicators need to be revised regularly to ensure that they adequately reflect changing country-specific trade
patterns, as the reliability of these indicators crucially depends on the weights of individual trading partners. In the current
release for Austria, which reflects external trade data for the period from 2010 to 2012, the basic conceptual framework was
left unchanged. A comparison of the country weights for six consecutive three-year periods, starting in 1995, that underly
the current release highlights the re-orientation of trade flows towards countries that joined the EU in 2004 and 2007 as
well as the rising importance of China as a destination for Austrian exports. The current revision of the competitiveness
indicators for Austria, as described here, indicates only small variations in Austria's international competitiveness since
2008. Another purpose of this article is to establish which of the various price-cost competitiveness indicators best reflects
our country's short-term price competitiveness. This is done by estimating standard export and import regressions and comparing
the in-sample and out-of-sample fit of models that differ only with respect to the respective real effective exchange rate
index. Performance indicators show that models including real effective exchange rates deflated by unit labour costs or by
producer prices create comparatively smaller estimation and forecast errors than those using the HICP/CPI.
Österreichs Standortqualität wird vor dem Hintergrund nachhaltigen Wirtschaftens und der "Beyond-GDP"-Ziele der Europäischen
Kommission nicht nur von ökonomischen, sondern verstärkt auch von sozialen und ökologischen Indikatoren bestimmt. Gemessen
an sozialen und ökologischen Faktoren liegt Österreich im europäischen Spitzenfeld. Determinanten dafür sind hohe Sozialstandards
mit effizienter Mittelverwendung, kaufkraftstärkende Umverteilungsmaßnahmen der öffentlichen Hand und Investitionen in den
Sozialstaat. Eine Verstärkung der Investitionen kann die Standortqualität von Österreich verbessern.
Ausgangspunkt dieses Artikels ist die in der Literatur weit verbreitete Hypothese, wonach der Strukturwandel zu Dienstleistungen
wegen vermeintlich geringerer Möglichkeiten zu Effizienzsteigerungen im Tertiärbereich mit negativen Effekten auf die gesamtwirtschaftliche
Produktivitäts- und Wachstumsentwicklung verbunden sei. Nach unseren Ergebnissen kann diese Hypothese zumindest für die NUTS-2-Regionen
Österreichs bzw. der EU 27 und die untersuchte Zeitperiode (1991/2012) verworfen werden: einerseits weil die Tertiärisierung
in den letzten Jahrzehnten vorrangig durch das Wachstum wissensintensiver Unternehmensdienstleistungen (knowledge intensive
business services, KIBS) getrieben war und diese Dienste in weiten Teilen selbst hoch produktiv sind, vor allem aber zeigt
unsere Evidenz eindeutig positive (direkte und indirekte) Gesamteffekte auf die regionale Produktivität, welche von KIBS wegen
ihrer besonderen Rolle in Wissens-Spillovers auf die Effizienzentwicklung in anderen Wirtschaftsbereichen ausgehen. Damit
sprechen unsere Ergebnisse für eine Wirtschaftspolitik, welche den fortschreitenden Wandel zum Dienstleistungsbereich als
Bestandteil moderner Wirtschaftsentwicklung begreift und das Potential von KIBS als Treiber von Wissens-Spillovers und Produktivitätsdynamik
verstärkt nutzt. Der Artikel schließt daher mit Überlegungen zu sinnvollen förderpolitischen Ansatzpunkten zur Entwicklung
wissensintensiver Unternehmensdienste bei knappen finanziellen Ressourcen.
This paper provides evidence on the role of firm size and firm age for firm level net job creation in the Austrian economy
between 1993 and 2013 and during the Great Recession. We propose a new estimation strategy based on a two-part model to decompose
behavioural differences between exiting and surviving firms. Young firms contribute most to net job creation, despite high
relative exit rates, due to high growth rates among young surviving firms. Small firms have similar job creation rates conditional
on survival as large firms. Small firms' contribution to job creation is, however, smaller due to higher exit rates. The up-or-out
dynamics characterising less regulated economies such as the USA also apply to the more regulated Austrian economy. During
the Great Recession both the relative net job creation rate conditional on survival and the relative survival probability
of young firms decreased. The relative contribution of small firms to net job creation, by contrast, increased due to increased
relative job creation rates of small firms conditional on survival.
For a newspaper article based on the research article, see Jürgen Janger, Klaus Nowotny, "Job choice is about more than colleagues
and money", Research Europe, 28th July 2016, p. 8.
Viele europäische Wohlfahrtsstaaten, darunter auch Österreich, entwickelten sich in den letzten eineinhalb Jahrzehnten in
Richtung eines investiven Sozialstaates, d. h. nachfrageseitige Politikmaßnahmen werden zunehmend mit angebotsseitigen Instrumenten
ergänzt. Soziale Investitionen umfassen Bereiche wie die aktive und aktivierende Arbeitsmarktpolitik, qualitative Kinderbetreuung
und frühkindliche Bildung, alle Bereiche der Bildung und Forschung sowie gesundheitliche Präventiv- und Rehabilitationsmaßnahmen.
Auf Basis einer breiten Literaturanalyse wird gezeigt, wie zentral soziale Investitionen für die individuelle und gesamtgesellschaftliche
Entwicklung sind. Die Forschung ist sich einig, dass der frühkindlichen Bildung besonderes Augenmerk zukommen muss, denn sie
setzt die Basis für spätere Bildungsinvestitionen.